مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه .

مرکز خرید فروش قیمت پودر پیاز و سیر ادویه

خانم مدیر! چرا حرف وزیر را زمین می‌اندازید؟/ مدرسه‌ها «امتحان‌خانه» شده!

اشکال کار نه در سطوح مدیریتی وزارتخانه و منطقه است که انصافاً از رییس تا کارشناس دقیق و با حوصله گوش دادند. مدرسه‌های آزمون‌زده دست از ترساندن با امتحان بر نمی‌دارند. 
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- در تمام این بیست و چند سال که در رسانه‌های مختلف، قلم می‌زنم و به موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌پردازم، کوشیده‌ام از نگاه منافع ملی و کلان نگاه کنم و اگر به تجربۀ شخصی اشاره می‌کنم در مقام استناد و ملموس‌سازی باشد نه دغدغه یا خدای ناخواسته انتقام شخصی یا سوءاستفاده از این تریبون.

به دوستان روزنامه‌نگار همکار نیز همواره نیز توصیه می‌کنم «شخصی» نباشد و اگر منفعت عام در میان بود بنویسند چرا که ممکن است از اتفاقی رنجیده باشند ولی در کل به مصلحت بوده باشد. مثل وقتی که افسر راهور شما را به خاطر تخلف رانندگی جریمه می‌کند. از این رو هیچ‌گاه درباره سهمیه طرح ترافیک ننوشته‌ام. چه در اغلب سال‌ها که دریافت کرده‌ام و چه یک نوبت که به من تعلق نگرفت و در واقع از قلم افتاده بود. قرار است دیده‌بانی کنیم نه آن که حدیث نفس بنویسیم و خدای ناخواسته عقده گشایی کنیم. 

حکایت این نوشته هم مستثنا نیست و ناگزیرم تجربۀ مواجهۀ خودم را به خاطر مصلحت بزرگ‌تری نقل کنم نه آن که مشکل شخصی در میان باشد. 

وقتی دست دختر دبیرستانی‌ام یک کتاب کمک آموزشی را که در مدرسه خریده بود دیدم، پرسیدم حداقل چرا از برندهای مشهور تهیه نکردید؟ پاسخ داد: این کتاب را خانم معلم نوشته که در واقع کتاب نیست و نمونه سوالات امتحانی است و یک ناشر کمک آموزشی منتشر کرده است.

شگفت‌زده شدم و موضوع را با خانم مدیر در میان گذاشتیم و گفتیم: کار معلم تدریس و انتقال مفهوم است نه ارایه نمونه سوالات آن هم به این شکل که در کتاب‌های دیگر هم آمده است که عملا تبلیغ یک ناشر کمک آموزشی است و اگر قرار بر آشنایی با نمونه سؤالات باشد بهترین منبع آزمون های سال های قبل است که در دست رس است. چرا معلم باید وارد این بازی شود و چرا مفاهیم را انتقال ندهد و مدام بر سؤال تأکید ورزد؟ کار معلم پاسخ به سؤال بچه هاست نه نمونه سؤال دادن.

در ضمن یاد‌آور شدیم وقتی آقای وزیر به جنگ مافیای کمک آموزشی رفته آیا درست است که معلم در کلاس درس کتاب کمک آموزشی سوالات امتحانی ولو نوشته خودش را بفروشد و حتی ارایه کند و از چارچوب کتاب درسی خارج شود؟ اگر جزوه بود بحثی نبود. پاسخ خانم مدیر این بود: اجباری که نبوده اگر ناراضی هستید پول را پس بدهیم!

انگار دغدغۀ ما مبلغی به اندازۀ قیمت یک ساندویچ است! یا انگار نه انگار ابتدای سال یک کتاب به اندازۀ یک دایره المعارف از کمک آموزشی ها را بچه ها خریده اند و یکی از دلایلی که کوله پشتی بچه ها این قدر سنگین شده همین کتاب های جوراجور است و بحث بر سر این است که حرف وزیر و دستور رییس منطقه را زمین انداخته بودند. 

دیگری کلاس تقویتی می‌گذارد و بهای هر جلسه معادل یک ساعت کلاس خصوصی تمام می‌شود. می‌گوییم آیا بهتر نیست حداقل از معلم دیگری استفاده کنید و چرا معلم همین‌ها را سرکلاس نمی‌گوید تا این شائبه ایجاد نشود که به خاطر پول است؟ یا در مقاطعی که سؤالات پایان سال از منطقه نمی آید این شایبه درگیرد که دانش آموز حاضر در کلاس فوق برنامۀ پولی از سؤالات - حالا نه عینا که در کلیت- آگاه می شود.

پاسخی ندارند اما تلفنی با یکایک اولیا تماس می گیرند و دو گزینه پیش پای شما می گذارند: یا ثبت نام کنید یا «تعهد» بدهید که اگر شرکت نکرد و «افتاد» مدرسه مسئول نیست.

تا حالا تصور می کردیم تعهد برای تکرار نکردن کاری است که انجام شده و نمی دانستیم برای انجام ندادن کاری هم باید تعهد گرفت! 

احساس می کنم وقت آن است که موضوع را به رییس منطقه منتقل ‌کنم و این دیگر چغلی به حساب نمی آید و وقتی رییس پی‌گیر منطقه تذکر می‌دهد به خانم مدیر برمی‌خورد و دانش آموز را توبیخ می‌کند که چرا بد منتقل کرده ای؟ 

در حالی که انتقالی در کار نبوده اصلا. تماس گرفته اند. تهدید کرده اند که یا شرکت کنید یا تعهد بدهید! اما تعهد چی بدهیم؟ مگر مواد مخدر توزیع کرده‌ایم خانم مدیر؟!

تعهد بدهیم که چون در کلاس فوق‌برنامۀ پولی شرکت نمی‌کنم پیشاپیش می پذیرم که ممکن است نمره نیاورم؟!

چون احساس می‌کنی یا به خاطر شیوۀ تدریس یا همهمه کلاس یا تعداد دانش آموزان درس خوب منتقل نمی‌شود، تصمیم می‌گیری از معلم خصوصی هم استفاده کنی. حالا خانم مدیر مقرر فرموده به جای آن باید در کلاس خارج از روزهای کاری هم شرکت کنی و اگر نیایی مسؤولیت آن را بپذیری!

اشتباه نشود! بحث فرزند من در میان نیست. این است که آیا مدیر و ناظم حق دارند دختر نوجوان را به خاطر این تأکید والدین بر تدریس در ساعات مقرر و انتقال موضوع به مقامات بالاتر مؤاخذه کنند و به گریه بیندازند که چرا اولیای شما با ارایه کتاب کمک آموزشی یا اکتفا نکردن معلم به کتاب درسی مخالف‌اند و می گویند چرا حرف وزیر را زمین می‌اندازند؟

آیا مراجعه به مقام بالاتر خانم مدیر (رییس منطقه) جُرم است که این گونه برمی‌آشوبند؟

آیا تذکر غیر قانونی بودن به کارگیری یک خانم معلم بازنشسته به صرف این که عضو هیات اُمناست خانم مدیر را باید چنان به خشم و غیظ بیاورد که واکنش نشان دهد؟

به خانم مدیر می‌گویم وقتی در سخنان آقای وزیر تاکید بر بهره‌گیری از نظام‌های آموزشی مدرن است و فنلاند را مثال می‌زنم در پاسخ می‌گوید خود تابستان را در فنلاند سپری کرده است و با آن نظام آموزشی آشناست و خوش‌حال می‌شوم که یک چهره فرهنگی از نزدیک چنین مواجهه‌ای داشته است. اما ادامه می‌دهد: البته فنلاندی‌ها به دنبال برتری نیستند و یک جامعه عادی‌اند اما ما کشوری هستیم که می‌خواهیم در منطقه برتر باشیم و به دانش ‌آموزان نخبه نیاز داریم. 

پاسخ می‌دهم: مگر اینجا مدرسه استعدادهای درخشان است یا آیا این بچه‌های سرگردان و پریشان در جامعه تربیت شدگان همین نظام آموزشی نیستند؟

نیاز به پی‌گیری بیشتر نیست. از اشک‌ها و بغض‌ دخترم درمی‌یابم که اشکال کجاست. نه در کتاب‌های رسمی درسی است که اتفاقاً خوب و درست تالیف شده‌اند.

نه در سطوح مدیریتی وزارتخانه و منطقه است که انصافاً از رییس تا مسئول مقطع و کارشناس دقیق و با حوصله گوش دادند و چون رسیدگی و احتمالا توبیخ کرده اند، واکنش نشان داده اند. نه حتی در بودجه است. چون اولیا به هر حال و به طرق گوناگون کمک می‌کنند. 

در تفکرهای بسته یا منفعت جویی است که به سند تحول یا توصیه وزیر نیشخند می‌زنند. 

در مافیای کمک آموزشی است که همه را اسیر امتحان و نمونه سوال کرده است و کاش تدریس از امتحان جدا بود تا معلم فقط درس می‌‌داد و تهدید نمی‌کرد و دیگرانی آزمون می‌گرفتند و نظر معلم را نیز البته در جای خود دخالت می‌دادند حال آن که برخی معلمان تصور می کنند کار اصلی آنان ترساندن از امتحان و نمونه سؤال دادن است و یکی نیست بگوید برادر من، خواهر من! تو درس ات را بده. هر کس به فراخوری که آموخته در امتحان پاسخ می دهد. چرا هر روز این بچه ها را پر از کابوس امتحان می کنی؟! 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۲۶:۴۰ توسط:123 موضوع: نظرات (0)